Jenny: Dag 1

Jag minns den där dagen i skolan då var och en av oss blev inkallad till syon. Det kändes stort, som om att framtiden för första gången gjorde sig påmind. Jag har aldrig vetat vad jag egentligen vill gå för linje, det vet jag inte än idag. Mitt första val var i allafall en självklar miss, IB i Bollnäs, så efter ett år bytte jag till Thoren Business School i Gävle. Nu sitter jag i en soffa i Stockholm. Jag antar att i slutändan blir det sällan som man förväntat sig.

Under höstterminen hade vi obligatorisk praktik, jag sökte på ett förlag som heter "studentmedia". Studentmedia publicerar tre tidningar; Gatereport, Piraja och Studentmagasinet. Efter att de två veckorna var avslutade frågade tidningsredaktören Tomas om jag kunde tänka mig att stanna kvar på tidningen över våren, och utöver det frilansa vid behov. Därav att jag sitter i en soffa i Stockholm, hjorthagen, just nu.

Första dagen på tidningen är avklarad nu, och jag ligger i soffan som ett kolli. Försöker ta in allt och tröstäter Risen emot hemlängtan. Det var dock mysigt att stiga in på redaktionen i dag, efter en natt då jag knappt sovit. En snabb introduktion av mina nuvarande arbetskramater lyder;

Tomas Borgå: Min nuvarande mentor, har i första hand, hand om Gatereport. En lång karl med lite hår som är väldigt snäll och har samma humor som ett scrubs-avsnitt.
Petrus Iggström: Har i första hand hant om Piraja och Studentmagasinet, ser precis ut som Allan i The Hangover.
Malin Ljung: Reporter och Petrus högra hand.
Charlotte: Redaktionens mamma som tar hand om annonser och allt praktiskt tjaffs.
Hanna: Praktikant, klockren tjej ifrån Öland som tänker tvinga mig att äta kroppkakor imorgon.

Dagen har varit väldigt praktisk, och jag har fått skriva ett reportage om skidresor inför sportlovet. Det är konstigt det där, jag vet att jag behärskar svenskaspråket, ändå blir jag alltid nervös när jag börjar med ett nytt reportage. Tanken på att personer kommer att läsa och granska det man skriver är lite skrämmande. Imorgon börjar jag med en inredningsspecial och ska intervjua Simon & Tomas om allt går som det ska.

Utöver det fick jag göra min första "jag-måste-tänka-fattigt-handling" idag. Hon i kassan på konsum på andra sidan gatan kollade skeptiskt på mig när jag slängde upp mitt sjätte paket nudlar på rullbandet.

Där har ni det, mitt liv tills jag tar studenten!

Kommentarer
Postat av: Lars Ahlström

Och här sitter Syon och läser din blogg, kanske vi skulle träffas igen för vidare konsultation om din framtid!?

2010-01-22 @ 07:21:59
Postat av: Jenny

Haha, jadu Lars! Det verkar inte bättre!

2010-01-22 @ 14:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0