Jenny: Killerforce

Jag är född och uppvuxen i en liten by som heter Kilafors, belägen i Hälsingland. Döpt efter Kilån som rinner ut i sjön Bergviken. Det är ett genuint jordbrukssamhälle i mitten av Sverige, södra norrland, och när man nämner namnet utanför Hälsingland finns det fyra möjliga scenarion.

1. Jaha... Ja. Ligger det långt bort från Stockholm?
2. Ligger inte typ nått berg, hårgaberget ellet nått, där djävulen bodde där?
3. Jag känner nån som har sommarstuga där!
4. Är det där det finns ett spökhus?

De tre första punkterna är det inte så mycket att göra åt. Kort och gott: Det ligger tre timmar i från Stockholm rätt upp i landet, ja det finns ett berg där det sägs att djävulen bodde och det finns löjligt mycket sommarstugar längst med Bergviken.

Den sista är lite mer intressant dock. Dårhuset i Norrfly som gått och blivit rikskändis.

Huset byggdes under mitten av 1800-talet, under 1900-talet genomgick det en renovering och fick elektricitet. Under sina verksamma år har de haft ett multifunktionellt syfte. Ålderdomshem på de övre våningarna - och mentalsjukhus i källaren. En dag evakuerades alla boende, rummen tömdes och vårdpersonalen åkte hem.
Patienternas rum lämnades så gott som orörda, med kvarlämnade brev och tillbehörigheter, i köket går det att finna bakpulver kvar sedan 60-talet och tidskrifter som är långt ifrån aktuella.

Under majoriteten av sin levnadstid har husets gula, nu flagnade fasad, varit dold bakom en skogsdunge. Befunnit sig i sin egna lilla värld bortom verkligheten - men när det nu har bestämts att det ska rustas upp och bevarats har en skövling av den kringliggande skogen skett. Detta innebär att åker du tåg mellan Kilafors - Bollnäs passerar du huset.

Så. Spökar det där? Jag har svårt för sånt där tjaffs, ibland tror jag - oftast tror jag inte. Flera vänner har varit in i huset och försökt våga sig in på dess fyra våningar. Alla har de sins historier att berätta men jag har som mest vågat stå utanför och väntat.

I slutändan kan jag bara dra den slutsatsen att det är extremt obehaglig och tryckt stämning. Om det beror på att det är mytomspunnet och har blivit en placeboeffekt kan jag inte svara för, men jag tror inte det. Om man nu nödvändigtvis ska hänvisa till något övernaturligt så finns det en slags energi runt det där förbaskade huset som ger mig kalla kårar och lusten att springa hem till mamma.

Flera fotografier har även tagits inne i huset, och speciellt uppe på källaren, där du ser konturer av gestalter. Hittade en forumsajt där de lagt ut flera av dessa bilder.



Där är huset.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0